Balarama and Krishna studied under Guru Saandeepini, offering him the tribute of love and reverence. Giving joy to the teacher, studying well what has been taught, avoiding the pursuit of sensory pleasure and devoting oneself solely for the pursuit of knowledge - they lived by these guidelines. They never interrupted the discourse of the preceptor or interposed their will against his. They did not overstep his will or direction in any instance. They never challenged his authority or dared disobey his instructions. Though Balarama and Krishna were the repositories of Supreme Authority over Earth and Heaven, they gave their preceptor the respect and obedience that was due to his eminence and position. They were full of earnestness and devotion. They did not allow anything to distract them from their lesson. That is how a good student should be, that is what Balarama and Krishna were!
Balarama dan Krishna belajar di bawah bimbingan Guru Saandeepini, sebagai penghormatan mereka mempersembahkan cinta-kasih dan rasa hormat kepada gurunya. Untuk memberi sukacita bagi gurunya, Balarama dan Krishna hidup dengan panduan sbb: mereka belajar dengan baik apa yang telah diajarkan gurunya, menghindari mengejar kesenangan duniawi, dan mengabdikan diri semata-mata hanya untuk mengejar pengetahuan. Mereka tidak pernah menyela wacana-wacana suci yang diberikan oleh guru mereka atau melanggar perintahnya. Mereka tidak melampaui kehendaknya atau petunjuk-petunjuk yang telah diberikan. Mereka tidak pernah menantang kekuasaannya atau berani tidak mematuhi instruksinya. Meskipun Balarama & Krishna merupakan perwujudan Yang Agung atas bumi dan surga, mereka memberikan penghormatan dan taat pada guru mereka karena kedudukan dan keutamaan gurunya. Mereka penuh kesungguhan dan pengabdian. Mereka tidak mengizinkan apapun untuk mengalihkan perhatian mereka dari pelajaran mereka. Itulah seharusnya bagaimana menjadi siswa yang baik, seperti yang dilakukan oleh Balarama dan Krishna!
- Bhagavatha Vahini, Ch 39, "The Omniscient as Student".
No comments:
Post a Comment