Wednesday, October 22, 2008

Sai Inspires 22nd October 2008 ( What is the easiest way for us to understand the oneness of the Self, particularly in our daily lives?)

See yourself in all; Love all as yourself. A dog caught in a room whose walls are mirrors sees in all its myriad reflections, and thinks of them as not itself, but as its rivals and competitors. It barks at the other dogs and tires itself out by jumping on this reflection and becomes mad with fury. The wise man, however, sees himself everywhere and is at peace. He is happy that there are so many reflections of himself all around him. That is the attitude that you must learn to possess, it will save you from needless bother.
Lihatlah dirimu sendiri di dalam diri setiap orang; cintailah semuanya bagaikan engkau mencintai dirimu sendiri. Seekor anjing yang masuk ke dalam suatu ruangan kaca akan melihat begitu banyaknya pantulan dirinya, dan ia mengira bahwa pantulan-pantulan tersebut sebagai lawan atau saingannya. Akibatnya, sang anjing itu terus menggongong dan mencoba untuk menyerang anjing-anjing yang ada di dalam cermin itu dan merasa sangat marah. Lain halnya dengan manusia bijak, ia melihat dirinya ada di mana-mana namun ia justru merasa lebih damai. Ia merasa bahagia karena melihat begitu banyaknya refleksi dirinya di sekitarnya. Nah, inilah sikap atau attitude yang seharusnya engkau pelajari dan miliki, sebab sikap seperti itu akan banyak meringankanmu dari hal-hal yang tidak perlu.

- Sathya Sai Speaks, Ch 3, Vol 16, 7-7-1963

No comments: