Friday, September 21, 2007

Sai Inspires - 21st September 2007 (What are the primary requisites that we must possess before we embark on any act of service?)


Before embarking on a service project one must introspect and examine his equipment for the Sadhana (spiritual activity) whether his heart is full of selfless love, humility and compassion; whether his head is full of intelligent understanding and knowledge of the problem and its solution; whether his hands are eager to offer the healing touch; and whether he can gladly spare and share time, energy and skill to help others in dire need. The candidate for this Sadhana has to avoid Ahamkara (egotism), Adambara (exhibitionism) and Abhimana (favouritism).

Sebelum terjun-aktif dalam proyek-proyek pelayanan (seva), engkau harus terlebih dahulu melakukan introspeksi diri dan menilai apakah dalam menjalankan Sadhana (aktivitas spiritual) ini, hatimu telah dipenuhi oleh cinta-kasih yang tanpa-pamrih, sikap rendah-hati serta welas-asih? Apakah engkau telah membekali diri dengan pengetahuan dan pemahaman atas problem yang ada serta alternatif solusinya yang terbaik? Apakah tangan-tanganmu betul-betul terpanggil untuk memberikan sentuhan yang menyembuhkan? Dan apakah engkau rela untuk menyediakan waktu, tenaga dan ketrampilanmu dalam menolong mereka yang betul-betul membutuhkan uluran tangan? Para calon atau kandidat untuk Sadhana ini harus menghindari Ahamkara (egoisme), Adambara (sikap pamer/show-off) dan Abhimana (favoritisme – membeda-bedakan antara yang disukai dan yang tidak disukai).

- Divine Discourse, November 21, 1986.

No comments: