Saturday, September 27, 2008

Sai Inspires 27th September 2008 (How should you deal with life when you are faced with discomforts and disagreements with others?)

The others are part of yourself; you need not worry about them. Worry about yourself; that is enough. When you become all right, they too will be all right. For, you will no longer be aware of them as separate from you. Criticizing others, finding fault with them - all this, comes out of egoism. Search for your own faults instead. The faults you see in others are reflections of your own personality traits. Pay no heed to little worries, attach your mind to the Lord. Then, you will be led on the company of good men and your talents will be transmuted.

Orang lain adalah bagian dari dirimu; engkau tidak perlu terlalu khawatir terhadap (kesalahan) mereka. Yang perlu engkau khawatirkan adalah dirimu sendiri; itu saja sudah cukup. Apabila engkau berada di jalan yang benar, maka pihak yang lainpun kelak akan menempuh jalan kebenaran. Dirimu sebenarnya tidaklah berbeda/terpisah dari yang lainnya. Sebagai akibat egoismemu, engkau mulai mengkritik atau mencari kesalahan orang lain. Padahal jauh lebih penting bagimu untuk mencari kesalahanmu sendiri. Kesalahan yang engkau lihat di dalam diri orang lain tiada lan adalah cerminan dari negativitas yang ada di dalam dirimu sendiri. Engkau tidak perlu terlalu khawatir atas persoalan-persoalan kecil, ingatlah selalu kepada Tuhan. Dengan demikian, maka engkau akan tertuntun dalam pergaulan yang saleh dan talentamu juga akan dimurnikan.


-Sri Sathya Sai Speaks, Vol 1, Ch 11, July 25 1958.

No comments: