Sunday, June 15, 2008

Sai Inspires 15th June 2008 (What is the attitude with which service should be done?)

All acts of service are not equally sanctifying or uniform in the benefits they confer. When service is undertaken by power-hungry people, or under compulsion, or with a desire to imitate, it can result in more harm than good. Self-aggrandisement, competition or ostentation are motives that will pollute the sacred sadhana of service. In doing service, one should avoid all egoism, exhibitionism and favouritism. Before embarking on a service project, one should examine whether one’s heart is full of selfless love, humility and compassion. Think, too, whether the head is full of intelligent understanding and knowledge of the problem and its solution, if one’s hands are eager to offer the healing touch, whether one can gladly spare the time, energy and skill to help others in dire need .

Tidak semua bentuk tindakan pelayanan memberikan hasil atau manfaat yang sama. Ketika tindakan pelayanan itu dilakukan oleh orang-orang yang haus akan kekuasaan, atau oleh karena unsur paksaan ataupun dengan keinginan untuk mengimitasi/menyamai, maka hasil-hasil perbuatan itu justru akan lebih banyak mudarat daripada manfaatnya. Sikap-sikap membanggakan diri, kompetisi maupun kesombongan merupakan sikap-sikap yang akan menodai kesucian dari sadhana pelayanan. Dalam melaksanakan tindakan pelayanan, pastikanlah engkau menghindari yang namanya egoisme, sikap exhibitionism (pamer diri) maupun favouritism (pilih-kasih). Sebelum memulai tindakan seva, cobalah nilai apakah hatimu penuh dengan cinta-kasih tanpa pamrih, kerendahan hati dan kewelas-asihan? Di samping itu, renungkan juga apakah engkau sudah memiliki pengetahuan dalam memahami problem yang sedang dihadapi dan solusinya? Apakah tanganmu memang sudah siap dan rela untuk memberikan sentuhan penyembuhan? Apakah engkau rela mengorbankan waktu, tenaga dan ketrampilanmu untuk menolong mereka yang sedang membutuhkan uluran tangan?

- Divine Discourse, November 21, 1986.

No comments: